Grand Mezza częściowo nawiązuje do charakterystycznych cech modelu Superpavarotti, zaprojektowanego pod koniec lat 90. Poprzedni model wyróżniał się niezwykle rozszerzonym pasmem przenoszenia niskich częstotliwości pomimo zastosowania przetworników o małej średnicy, a także imponującym odwzorowaniem sceny dźwiękowej. Grand Mezza opiera się na tej samej filozofii projektowania, ale teraz korzysta ze znacznie bardziej zaawansowanych przetworników – nadal o średnicy zaledwie 5 cali.

Obudowa
Podobnie jak inne modele z nowej serii Classica V2, obudowa została zaprojektowana tak, aby zminimalizować wewnętrzne odbicia i zniekształcenia spowodowane drganiami ścianek bocznych, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej wysoką, pionową konstrukcję. Precyzyjne testy z użyciem akcelerometrów i laserów umożliwiły zastosowanie akustycznie neutralnych wzmocnień umieszczonych w dwóch krytycznych punktach. Ściana pierwszej komory wewnętrznej – znajdująca się za dwoma głośnikami niskotonowymi – jest ostro zagięta, aby zoptymalizować rozkład wewnętrznych odbić w najbardziej wrażliwym zakresie częstotliwości. Zastosowano ten sam system obciążenia, co w poprzednim modelu: dwukomorowy, połączony szeregowo rezonator (DCAAV). W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów bass-reflex, takie rozwiązanie pozwala uzyskać rozszerzoną odpowiedź w zakresie niskich częstotliwości, łagodniejsze tłumienie w najniższym paśmie i zmniejszenie wychylenia przetwornika.
Specjalny poliuretan o wysokiej gęstości w połączeniu z kształtem obudowy pomaga zminimalizować wewnętrzne zabarwienie dźwięku w największym możliwym stopniu.
Głośniki
Dwa 5-calowe głośniki średniotonowe, opracowane we współpracy z duńską firmą Scan-Speak, zachowują niektóre cechy poprzedniej generacji, ale dzięki większej średnicy membrany i znacznym ulepszeniom wynikającym z postępu w technologii przetworników oraz wyjątkowej liniowości obudowy zyskały wiele nowych zalet. W rezultacie uzyskano dobrze zbalansowany charakter brzmienia w zakresie niskich i średnich tonów basowych, wyjątkową klarowność oraz ekspresyjną obecność wokali, które stały się znakiem rozpoznawczym głośników OPERA.
Zastosowano ten sam model głośnika wysokotonowego, co w innych głośnikach z tej serii. Jest on oparty na standardowej jednostce, która została specjalnie wzmocniona w ruchomym zespole, aby zapobiec zmianom tonów w wysokich częstotliwościach, nawet przy wysokim poziomie głośności.

Filtr zwrotnicy
Filtr zwrotnicy został zbudowany z komponentów najwyższej klasy i wyposażony w specjalnie zaprojektowaną sieć dla dwóch głośników średniotonowych, które działają prawie całkowicie równolegle w zakresie niskich częstotliwości. Cewki indukcyjne charakteryzują się wyjątkowo niskimi stratami, minimalizując tłumienie i zachowując szczegóły sygnału do głośników średniotonowych.
Dzięki znacznemu zmniejszeniu wewnętrznego zabarwienia, konstrukcja zwrotnicy mogła pozostać stosunkowo prosta, a jednocześnie osiągnąć strome nachylenie akustyczne – szczególnie w przejściu między górnym głośnikiem średniotonowym a głośnikiem wysokotonowym. Starannie dostrojona synchronizacja faz akustycznych, zarówno na osi, jak i poza nią, przyczynia się do precyzyjnego warstwowania sceny dźwiękowej i niezwykle wciągających wrażeń słuchowych.
Płytka drukowana została w całości zaprojektowana przez nas, a jej układ i rozmieszczenie komponentów wiernie odzwierciedla charakterystykę prototypów. Wreszcie, wewnętrzne okablowanie między zwrotnicą a przetwornikami wykonano z grubego kabla miedzianego o wysokiej czystości, aby zapewnić optymalną integralność sygnału.
