PrimaLuina EVO 400 Integrated jest bezpośrednim następcą modelu Dialogue HP Premium Integrated, którego z kolei konstrukcja wywodzi się z budzących podziw dekadę temu wzmacniaczy DiaLogue One i DiaLogue Two. Obydwa wspomniane modele Dialogue otrzymały więcej nagród i wyróżnień, niż ktokolwiek mógłby przypuszczać. O tych starszych modelach wzmacniaczy PrimaLuna pisano wiele. Pojawiła się entuzjastyczna recenzja, napisana przez Sama Telliga z magazynu Stereophile i w rezultacie ulokowanie wzmacniacza w klasie A, co oznacza „najlepszy, bez względu na koszty”. Równie znakomitą recenzję napisał Dick Olsher, z The Absolute Sound, którą zakończył stwierdzeniem „To mój aktualny punkt odniesienia w grupie zintegrowanych wzmacniaczy lampowych”. Dick Olsher uchodzi za autorytet w kwestii wzmacniaczy lampowych. To zaszczyt, że uważa tę konstrukcję za najlepszą, jaką kiedykolwiek testował.
Zaraz potem, magazyn The Absolute Sound przyznał PrimaLunie nagrodę wydawcy – Editor’s Choice Award 2014. Nie można także pominąć opinii Dean’a Seislove, z Positive Feedback. Zamieścił on również świetną recenzję i przyznał nagrodę Writer's Choice Award. Jednak to wrzawa, jaką wzniecili audiofile na całym świecie, wyniosła DiaLogue Premium na pozycję urządzenia, które po prostu pragnie się posiadać.
Usprawnienia, jakie zostały wniesione do konstrukcji Dialogue HP Premium Integrated, obejmowały zwiększenie mocy i rozmiarów transformatora wyjściowego, powiększenie układu Adaptive AutoBias, a także wszystkich obwodów, jakie są niezbędne do napędzenia ośmiu lamp w stopniu wyjściowym (zamiast czterech). Moc jest podwojona i zwiększa się także atak niskich tonów.
Teraz najnowszy model EVO 400 Integrated wnosi kolejny postęp w stosunku do swojego znakomitego poprzednika w wielu płaszczyznach.
Dedykowane transformatory toroidalne w układzie zasilania
Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie.
Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na średnio ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.
Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, wielu producentów zamiast droższych transformatorów toroidalnych stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub E.
Wzrost ceny za jakość transformatorów toroidalnych jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty. Wszystkie urządzenia PrimaLuna wyposażone są w duże toroidy. Stosowane przez PrimaLunę transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach a uzwojenia zalane są żywicą, co redukuje poziom zakłóceń mechanicznych i chroni uzwojenia transformatora przed wilgocią, procesami starzenia związanymi z upływem czasu i korozją.
Dedykowane szerokopasmowe transformatory wyjściowe
Z punktu widzenia brzmienia, najważniejszą częścią każdego wzmacniacza lampowego są transformatory wyjściowe. To one determinują jak głęboko schodzi bas i jak wysoko sięga góra. Nawet 250W mocy wyjściowej da słaby bas i matowe wysokie tony, jeśli transformator wyjściowy nie ma odpowiedniego pasma. Prima Luna ogranicza moc wyjściową zwiększając żywotność lamp oraz stosuje szerokopasmowe transformatory wyjściowe najwyższej klasy. Dobry transformator może kosztować fortunę. Wielu producentów próbuje więc ciąć koszty sięgając po produkowane seryjnie transformatory obecne na rynku. Prima Luna projektuje transformatory od podstaw i nawija je we własnej fabryce.
To, co inne firmy nazywają układem AUTO BIAS jest w zasadzie regulacją biasu katody. To popularna, najtańsza metoda. Można ją znaleźć w popularnych wzmacniaczach estradowych, ale i w high-endowych komponentach kosztujących sto tysięcy złotych i więcej… Redukuje ona dostępną moc wyjściową wzmacniacza i jest wymagająca dla lamp. Skraca czas ich życia i zwiększa ryzyko zwarć w układzie oraz niszczących skutków awarii lamp. Układ Adaptive Auto Bias opracowany przez firmę Prima Luna to prawdziwie nowoczesna technologia, która opiera się o szereg czujników monitorujących pracę lamp i ułatwiających prowadzenie regulacji w czasie rzeczywistym.
Co więcej, to JEDYNY układ tego typu na świecie. Działa on w sposób ;adaptacyjny’ redukując stres lamp przy większych poziomach głośności. Zmniejsza, przy tym, poziom zniekształceń o 50% i znacznie wydłuża trwałość lamp. Układ Adaptive Auto Bias jest całkowicie pasywny i leży poza ścieżką sygnału. Rezultatem jego działania jest praktycznie bezobsługowa praca wzmacniacza, długi czas życia lamp oraz minimalny poziom zniekształceń. No i oczywiście zadziwiające brzmienie.
Jest to również rozwiązanie wyjątkowo elastyczne. Pozwala bowiem na wykorzystanie większości lamp obecnych aktualnie na rynku. Układ jest nawet wyposażony w możliwość precyzyjnego dopasowania do lamp EL34 oraz KT88/KT120/KT150.
Wzmacniacz słuchawkowy modelu EVO
To jeden z najlepszych wzmacniaczy słuchawkowych na świecie. Na dodatek pozwala na wybór brzmienia: ciepło brzmiącego trybu triodowego lub rozciągniętego w paśmie trybu ultraliniowego, z wyborem dostępnym po naciśnięciu jednego przycisku. Większość lampowych wzmacniaczy zintegrowanych lub przedwzmacniaczy liniowych wykorzystuje gotowe płytki z układami scalonymi lub nieskomplikowanymi układami tranzystorowymi.
Dedykowane lampowe wzmacniacze słuchawkowe różnią się od siebie, jak wszystkie inne wzmacniacze lampowe. Słuchawki to po prostu małe głośniki, które wymagają mniejszych mocy. Niektórzy producenci wykorzystują mniejsze lampy wyjściowe i dopasowują parametry tak, by dało się "napędzić" słuchawki planarne wymagające sporej mocy. Inne firmy, w tym i producenci bardzo drogich urządzeń, wykorzystują duże lampy a następnie wprowadzają do układu podzielniki napięcia ograniczające moc do poziomu akceptowalnego przez słuchawki.
Tę drogę wybrała właśnie Prima Luna. Skoro produkujemy najlepsze lampowe wzmacniacze zintegrowane, trudno rezygnować z ich brzmienia. Teraz nie musisz wydawać fortuny na dedykowany wzmacniacz słuchawkowy. Integry Prima Luna są faworytami wśród posiadaczy słuchawek wszystkich marek. Od Audeze i Hifiman po Sennheiser!
Bez przetwornika cyfrowo-analogowego.
Bez przedwzmacniacza gramofonowego
Radzimy: nigdy nie kupuj wzmacniacza zintegrowanego wyposażonego w DAC. Dlaczego? Cyfrowe audio zmienia się nieprzerwanie. Wzmacniacze zintegrowane ze „starymi” przetwornikami tracą na wartości - na rynku wtórnym nikt się nimi nie interesuje. Zaś wbudowane przedwzmacniacze gramofonowe zazwyczaj są wciskane na siłę: producenci wychodzą z założenia, że 90% użytkowników nie będzie z nich korzystać. Rynek zewnętrznych przedwzmacniaczy gramofonowych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny. Za naprawdę niewielkie pieniądze możesz mieć phonostage dokładnie dopasowany do własnej wkładki i systemu.
Wskaźnik awarii lamp
Inżynierowie Prima Luna postanowili tak ułatwić korzystanie z lamp, żeby nikt nie mógł już dłużej "wykręcać się" od realizacji marzeń. W przypadku uszkodzenia się lampy, układ automatycznej regulacji prądu podkładu przestawia wzmacniacz w tryb awaryjny - żadna inna część nie ulegnie uszkodzeniu. Pod lampą wymagającą wymiany zaczyna migać czerwona dioda LED. Po prostu, wymień lampę na nową i zacznij słuchać od nowa. Bez problemów. Bez spalenia wzmacniacza. Bez uszkodzenia pozostałych lamp czy wymiany ich części ze względu na konieczność parowania. Bez konieczności wylutowywania spalonych rezystorów z płytki PCB wzmacniacza i bez konieczności wysyłania wzmacniacza do serwisu.
Montaż punkt-do-punktu.
Wydajesz dużo pieniędzy na interkonekty. Dlaczego więc sygnał wewnątrz urządzenia ma biec od gniazd RCA lub do terminali głośnikowych ścieżkami miedzi tak cienkimi, że trudno je nawet zauważyć. To mało high-endowe…
We wszystkich swoich urządzeniach, Prima Luna stosuje montaż punkt-do-punktu. Cała ścieżka sygnałowa, łącznie z rezystorami i kondensatorami, jest z mozołem łączona ręcznie— grubym i solidnym drutem - przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Inteligentne waty - długie życie lamp
Długość życia lamp zależy jedynie od intensywności ich pracy. Nie ma tu żadnych tajemnic. Najlepiej obciążać je tak, żeby pracować jak najbliżej punktu zera, unikając przy tym zniekształceń przejścia. Żywotność lamp zależy od dwóch czynników: napięcia anodowego i napięcia siatki.
Jeżeli napięcia są za wysokie, po włączeniu wzmacniacza łatwiej o zwarcie lub zniszczenie powierzchni katody, co ogranicza jej zdolność do emisji elektronów. Producenci, którzy wyciskają z lamp ostatnie waty nigdy nie podają dokładnych wartości stosowanego napięcia. Mówią, że jest ‚odpowiednie‘. Jeżeli przyznaliby się do 575, 600 lub nawet 625 woltów, prawdopodobnie nikt nie kupiłby ich wzmacniacza. My z dumą przyznajemy się do 417V dla anody i siatki.
Lampy wyjściowe we wzmacniaczach Prima Luna pracują z minimalnym rozpraszaniem i bez wchodzenia w zakres zniekształceń przejścia przez punkt zerowy. W porównaniu z innymi konstrukcjami, wzmacniacze Prima Luna mają mniejszą moc wyjściową dla każdej lampy. Dla KT-120, na przykład, jest to 21W. Stosując dwie, uzyskujemy 42W. To dużo. Ale nasze lampy pracują w lepszych warunkach, niż we wzmacniaczach konkurencyjnych, które osiągają 100W z pary KT-120. To tania droga do wielkiej mocy. Najtańsza. Tyle, że uzyskanie dużej mocy w rzeczywistości musi być bardzo drogie. Potrzebne są lepsze transformatory, lepsze zasilanie, inne kondensatory, gniazda, rezystory, etc. Tak działa Prima Luna. A to jeszcze nie wszystko.
Warto zapamiętać: moc nie ma nic wspólnego z jakością brzmienia. Lub uderzeniem basu. Możesz kupić tani amplituner kina domowego i mieć 200W oraz dźwięk dookólny. Czy brzmi lepiej niż kosztujący 50 razy więcej high-endowy wzmacniacz o mocy wyjściowej 50W? Oczywiście, że nie. Tylko nowicjusze skupiają się na mocy. Doświadczeni audiofile wiedzą, że do większości sesji odsłuchowych nie potrzebują więcej niż 10W, choć oczywiście zależy to od skuteczności głośników.
Wzmacniacze są doskonałe. Twój system jednak może nie być
Każdy wielbiciel techniki lampowej powie, że najbardziej muzykalnymi lampami są EL34. Stosują je wszyscy. Ale jedynie Prima Luna - dzięki dedykowanym transformatorom wyjściowym własnej produkcji - potrafi dać EL34 piękną średnicę i wypełnione powietrzem wysokie tony, które zdają się nie kończyć. A także potężny bas. To nie przypadek, że nasze wzmacniacze wykorzystywane są do napędzania subwoferów.
Jednak każdy system jest inny. Co zrobić jeżeli kolumny są za duże w stosunku do kubatury pomieszczenia i zalewają wszystko nadmiarem basu? Co robić jeżeli brzmienie jest zbyt ciemne? Albo za jasne? A jeśli chcesz po prostu sprawdzić czym różnią się barwy brzmienia generowanego przez lampy różnych producentów? Posiadacze wzmacniaczy innych marek są w kropce. Chcesz dostroić brzmienie? Kup nowe interkonekty.
Prima Luna daje wybór. Kiedy tylko zechcesz, sprawdź 6L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120 a nawet ogromne KT150. Nasz projekt jest odporny na przyszłość. Wzmacniacze Prima Luna są kompatybilne nawet z lampami, które jeszcze nie powstały!